tisdag 13 december 2011

Rumänska Stephany kröntes till lucia i en fullsatt kyrka

Årets Lucia i Älvsbyn kröntes i en fullsatt kyrka på måndgaskvällen. Det blev den rumänska utbytesstudenten Stephany Govier som fick äran att bära den traditionella luciakronan och leda årets luciatåg.









- Fascinerande. Jag hade inte förväntat mig att vinna. Det var en speciell känsla, berättar en glad Stephany efter kröningen och fortsätter:
- Det var min värdfamilj här i Älvsbyn som föreslog att jag skulle delta. De sa att det var ett bra sätt för mig att lära känna nya vänner. Så jag tog chansen.



Något som hon inte ångrar.



Årets åtta deltagare vandrade in i kyrksalen medan de sjöng ”Sankta Lucia”. Kröningen avgjordes genom ett lotteri som Alf Granlund från Lions och förra årets Lucia Viktoria Berggren höll i.



Viktoria hjälpte sedan sin efterträdare med kronan, något som Stephany tyvärr inte kommer att få göra nästa år då hon far hem till Rumänien nästa sommar.



Vackra varma sånger fyllde kyrkan och värmde älvsbyborna nu när kylan och mörkret har anlänt. Besökarna fick även lyssna på ”Stilla natt, heliga natt” på engelska och svenska men även också på rumänska.

Låten ”You can shine” fick avsluta kvällens ceremoni.

Kvällens kollekt gick till Lions cancerforskningsfond.

Alf Granlund, Lionspresident.


TEXT: ROBIN NILSSON  FOTO: STERLING NILSSON